Maandag 11 juni 2012

Vandaag konden we niet al te lang uitslapen want er stond immers de eerste etappe op het programma, we zouden naar Oban reizen, via het mooie dorpje Luss (gelegen aan het grootste meer van Schotland, Loch Lomond). Het zou ook de avontuurlijkste dag van onze reis worden, maar dat wisten we 's morgens nog niet. Na eerst weer een stevig ontbijt, konden de tentjes ingeklapt worden en gingen we op pad.

Onderweg naar Luss konden we de eerste mooie foto's van de natuur maken en hebben we nog even diesel getankt waarna we tussen de middag in Luss aankwamen. Inderdaad een mooi dorpje waar ik ook drie jaar geleden met Jan en de kids geweest was. We mochten op eigen gelegenheid het dorpje gaan verkennen en na terugkomst bij de bus hebben we daar heerlijk zitten lunchen. Nog even vlug de eerste souvenirs gekocht en toen ging de reis verder naar Oban.

Helaas voor ons zou dat niet zo voorspoedig gaan als we gedacht en gehoopt hadden. Onderweg werden we nl. aangehouden door de politie, blijkbaar hadden we ergens verkeerd voorgesorteerd en dat was door iemand gezien en doorgegeven. Nou dan ben je dus goed de sigaar want toen moest alles nagekeken en gecontroleerd worden. We werden dus naar een inrit van een B&B gedirigeerd en daar zou gekeken worden of de trailer niet te zwaar was om door de bus getrokken te worden. Vlakbij lag een kasteel-ruïne waar de rest van de groep maar foto's is gaan schieten en bij de B&B was ook een winkeltje dus konden we nog wat inkopen doen. Uiteindelijk bleek de combinatie trailer-bus wel in orde maar was Arie zijn rijbewijs niet voldoende om met deze combinatie te rijden. De trailer zou dus afgekoppeld worden, met een sleepwagen naar de camping gesleept worden en wij zouden met de bus daar naar toe gaan.

Echter............ook dit was ons niet gegund want toen de trailer eenmaal afgekoppeld was, kreeg de bus door het afkoppelen van de trailer een duwtje en schoot compleet door zijn handrem heen. Aangezien we niet vlak maar schuin stonden, reden we mooi weg zonder chauffeur! Gelukkig stond er een muurtje in de weg en daar reden we dus tegen aan. Nou dat was dus even schrikken geblazen. Gelukkig is iedereen alleen maar vreselijk geschrokken, waren er geen persoonlijke ongelukken gebeurd EN deed de bus het nog.

Goed, na allemaal bijgekomen te zijn van de schrik, mochten diegenen die niet meer in de bus durfden met de sleepwagen of de politie meerijden en zo gingen we op weg. Helaas nog niet in een ruk door naar Oban want onderweg kreeg de trailer nog een ongeluk. Op de een of andere manier is die nl. een wiel helemaal kwijtgeraakt (is er gewoon vanaf gelopen) en omdat toen dus heel het gewicht van de trailer aan die kant (en het was ook nog de zwaarste kant) op 1 wiel kwam te staan, kreeg dat wiel een klapband. De bus moest dus weer terug want daar zat het reservewiel in, de trailer werd op een ventweg achtergelaten, er werd een busje gehuurd om de bagage naar de camping te brengen en zo gingen we uiteindelijk toch weer op stap.

Eenmaal aangekomen op de camping bleek er een stacaravan geregeld te zijn voor de mensen die eigenlijk op de trailer zouden slapen (die waren nu immers hun slaapplaats kwijt) en konden we dus droog eten koken. Ondertussen waren Agnès en Martijn niet meer bij ons want zij zijn met het busje voor de bagage mee terug gereden naar Oban om daar in een hotel te gaan slapen. De volgende dag hoorden we dat ze niet in Oban waren maar helemaal terug naar Glasgow gereden waren om daar het vliegtuig naar Nederland te pakken. Uiteindelijk was het tegen twaalven toen we aan het diner zaten en na nog een lekker glaasje gedronken te hebben met zijn allen in de stacaravan, ging uiteindelijk tegen twee uur iedereen slapen.