Vrijdag 22 juni 2012

En zo brak de laatste echte dag van onze vakantie aan.

Nadat iedereen volgens mij heerlijk geslapen had in de echte bedden, kwamen we 's morgens bij elkaar om eerst eens heerlijk te ontbijten in het hotel. Gisteren was al duidelijk geworden dat Arie ons vandaag zou gaan verlaten. Hij moest immers terug naar Oban om daar de aanhanger in te leveren en naar Fort William om het busje weg te brengen. Vandaar dat wij als groep besloten hadden om vanmorgen bij het ontbijt in ieder geval een kaart met daarop de namen en soms een woordje van dank te geven en uit te leggen dat we bezig waren met wat meer. Na het dankwoord door mij gesproken liepen we allemaal mee naar het taxi-busje om nogmaals te controleren dat er geen persoonlijke zaken achter zouden blijven en namen we met pijn in ons hart alvast afscheid van Arie.

Na het afscheid, verzamelde de rest van de groep zich om naar Edinburgh te gaan waar een bezoek aan het Kasteel op het programma stond. Nadat Paul wederom de kaartjes voor ons gekocht had, bleek dat de tentoonstelling tijdelijk gesloten was omdat het bijna 1 uur was en dat is de tijd dat in het kasteel iedere dag het kanon afgeschoten wordt. Op zich natuurlijk ook leuk om eens gezien te hebben. Na het afschieten van het kanon konden we ieder voor zich het kasteel gaan bekijken en we spraken af rond 2 uur weer samen te komen om te lunchen.

Toen het eenmaal zover was, bleek dat er toch een aantal mensen waren die het kasteel nog verder wilden bekijken, vandaar dat we toen besloten om ons op te splitsen in twee groepen. Afgesproken werd om om 5 uur samen te komen bij de kerk aan de voet van het kasteel om vandaaruit te gaan eten. Buiten het kasteel gekomen, splitste Marco en Taco zich ook af om de Wkisky-Experience te gaan bezoeken en de rest heeft lekker zitten lunchen in een bistro aan de rand van de Royal Mile.

Na de lunch ging Paul op weg om een restaurant te gaan zoeken voor 's avonds en wellicht al een pub voor de uurtjes daarna en iedereen die nog over was, ging lekker de Royal Mile op. Met zijn zevenen tegelijk winkelen gaat niet makkelijk dus ik was de rest al snel kwijt maar heb lekker op mijn gemakje de laatste inkopen gedaan, ben de Royal Mile afgelopen (wilde in eerste instantie helemaal naar het koninklijk paleis lopen maar dat vonden mijn voeten niet goed) en daarna weer terug om nog wat foto's van het kasteel te maken. Uiteindelijk in een pub neergestreken voor een glas cola en daar de tijd zoetgebracht tot het tijd was om te verzamelen voor de kerk.

Daar aangekomen bleek Paul er al te zijn maar die was (zoals gewoonlijk deze vakantie :-)) weer eens aan het bellen dus op de rest gewacht en toen was Paul ook klaar en zijn we naar het restaurant gelopen waar Paul een tafel voor ons gereserveerd had. Na het eten (dat helaas voor de ene tafel zeker 1/2 uur eerder afgelopen was dan voor de andere tafel vanwege een slechte bediening) op zoek naar een pub. Paul had een paar leuke adresjes doorgekregen maar of ze bestonden niet meer of ze waren te klein om met zijn allen neer te strijken dus uiteindelijk toch weer op de Grass-Market uitgekomen en daar nog een gezellige avond gehad.

Tegen half 12 was het weer tijd om naar het hotel te gaan en voor de laatste keer in Schotland te overnachten.